A Budapesti Mûszaki Fõiskolán kiosztották a Távoktatásban résztvevõknek (is) a féléves jegyzeteket. Ebben a félévben ismételten szerepel a Számítástechnika tantárgy, ami ma már szinte mindenhol természetes. Szakmai érintettségem okán mindenhol folyamatosan figyelemmel kísérem a számítástechnikai oktatás tananyagait, így itt is megnéztem mirõl is szól az anyag, mivel pallérozzák nebulóikat tanáraik. Ebben a félévben két fõ téma köré szánják, szánhatják az oktatást a tankönyvek alapján:
-
Microsoft Word 97
-
C programozás Borland C++ 3.11 környezetben
Elgondolkodtató, hogy a Word 97 közel 10 éve, míg a Borland c++ 3.11 közel 15 éve lecserélt rendszer, de a hazai képzésben még mindig ez a favorit!
Nem értem ugyan, hogy miért kell az elsõ félév után (ahol az alapok elhangzottak) ismételten Word-t oktatni (akkor is a tananyag része volt, igaz nem ilyen mértékben), de a dolog mellett szóljon, hogy a “szent ECDL” képzés és vizsga során mind a mai napig ezt kérik. A könyv amúgy – ha valaki ismeri az ECDL anyagot – semmi újat nem tartalmaz, gyakorlatilag úgy néz ki mintha az ECDL tankönyvre felírták volna a BMF – Kandó fejlécét és már mehetett az anyag a nyomdába.
A Borland C++ 3.11 melett azomban még ennyi indokot sem tudok felhozni! Szerettem ezt a C++ környezetet (annó ezzel készítettem elsõ pénzes c++ munkámat), de mára már teljes mértékig túlhaladott. Elsõ megrökönyödésem után, belelapoztam a könyvbe és több meglepetés is ért. Elsõ döbbenetem, hogy a jegyzetet 2000-ben készítették (ez most csak a 2006-os utánnyomás) amikor már a 3.11-t leváltó 4.01 is kifutónak számított, azaz valaki NEM VETTE A FÁRADSÁGOT AZ ÚJAT MEGISMERVE AZT LEÍRNI, hanem maradt a régi jól bevált technikánál és – gondolom – csuklóból megírta amit már unalomig ismert. Azóta senkinek nem vette észre és nem szólt “emberek ez már okafogyott! Frissíteni kéne az információbázist, a tananyagot és ha kell az oktatókat!“. A második megdöbbenésem és ez pozitív benyomásként ért, hogy a könyvet jegyzõ két doktor a c++ alapjai alatt valóban azt és annyit értettek és írnak le, amennyi egy kezdõnek -aki most lát elõször c++-t – még emészthetõ és felvehetõ. Harmadik megdöbbenésem, hogy még mindig a DOS alapú fejlesztõi környezetet tanítják (teljesen ugyanúgy mint a Norton Commandert, Fájl menü és elemei, katalógus szinten), és CSAK A DOS MEMÁ“RIAMODELLEL FOGLALKOZNAK! Ma amikor minden tisztességes környezetben már multitaskos operációs rendszerekkel dolgozunk és rendelkezésünkre áll a lineáris memóriakezelés, elkezdik magyarázni a TINY, SMALL és MEDIUM memóriakezelést! Döbbenet, nem jutottam az elsõ 2 ercben szóhoz!
Mindez nem jutott volna a toll hegyére (klaviatúra végre), ha nem egy héttel ezelõtt beszélgettem volna a Microsoft szakembereivel akik nem értették miért is nem használja senki az Å fejlesztõi eszközeiket, olyan mértékig ami megilletné azokat. Mondtam ugyan, hogy az oktatásban kellene kezdeni, de erre az volt a válasz, hogy ott mindent elkövettek már (nézzük meg a BME-t) és ott már nincs mit tenni. Puff.
Kialakultak a korszerû fejlesztõi nyelvek, melyeket oktatni kéne s a mi drága – a szó szoros és átvitt értelmében is drága – felsõoktatásunk meg mint a strucc a homokba dugja a fejét és nem foglalkozik az körülötte elszáguldott világgal. Van már JAVA, .NET (C#, C++, VB) és nálunk ezekrõl mintha nem is hallottak volna! Miért? Gond lenne ha az oktatóknak is tanulni kéne, nem csak a diákjaiknak? Nem hinném, hogy nem mozog bennük a szakmai kíváncsiság és nem ismerik az újat! Nem hinném, hogy nem néztek utána! Ha ezek véletlenül nem így lennének, akkor igenis fel is út, le is út nekik, de ha nem, akkor könyörgöm tessék már az újjal megismertetni az embereket – végülis ezért mennek az iskolába! A diáknak ugyanolyan egyszerû vagy nehéz a régit is meg az újat is megtanulni, de az iskolát követõen esetleg azonnal érne valamit a szaktudása, hisz az IT területen a régi azonnal elavult és nem jó szinte semmire.
Az is fontos lenne az újabb rendszerek tanítása esetén, hogy eleve arra szoktatnák a hallgatókat, hogy lehet legálisan elérhetõ eszközökkel is jogtisztán tanulni, dolgozni (netán ismertetni velük 5 percben mikor is lépnek át egy-egy licencet legyen az akár egy fizetõs termék licence, akár egy GNU licence) – a Borland C++ 3.11 ugyebár fizetõs volt és az iskolában a távoktatáshoz nyújtott ilyetén támogatás finoman sem tekinthetõ segítségnek (bár azt felajánlották már ott a diákok rögtön, hogy “lemásolják ha kell”).
Gondolkodtam rajta miért is nem lehet ezt megavlósítani? Sokszor mondják, hogy a tankönyv drága, az elõállítása nehézkes. Hmmm. A mai nap az egyik tárgyból pont azt mondták a hallgatók képébe, hogy aki nem tudja az Anyag és gyártásismeretet 240 PowerPoint diából megtanulni az megveheti a tankönyvet, de az már külön lové! Elgondolkoztam rajta és nem értem. Ha kiadtak egy CD-t amin rajta vannak a PPT-k, akkor akár a tankönyv is rajta lehetne PDF formában (ha a másolásvédelem a gond akkor tessék digitálisan aláítni és letiltani pl a másolást és max csak a nyomtatást engedni – máshol ez üzemszerûen megy pl. OTP Bank számlakivonat másolatának lekérdezése, azaz nem extra dolog simán megoldják itthon is emberek). Ugyanígy akár lehetne az intézményi website-on egy területt fenntartani a tankönyvek publikálására PDF-ben, hisz ekkor nem is nagyon kéne a CD-k, DVD-k terjesztésével foglalkozni (és akinél nincs otthon Internet és mégis mûszaki felsõoktatásban akar érvényesülni, az vegye meg külön pénzért, hisz ma már az általános iskola felsõ tagozatában is melegen ajánlják legyen otthon a gyermek által elérhetõ Internet kapcsolat).
Azaz miért is topogunk egyhelyben? Egyszerû, mert nálunk az oktatás rendbetétele azt jelenti bárki mehet addig tanulni amígcsak akar, függetlenül attól, hogy teljesít (a BMF évfolyamátlagai a szégyenletes 1,42.es szintet hozzák, ami – az általam látottak szerint – elsõsorban nem a tanárok szégyene, hanem a mára már elvárások nélkül, teljesítéskényszer nélkül (nem)tanuló diákságé. Igenis nem kell mindenkinek iskolába járni, a tanulás legyen kiváltság, azaz aki nem teljesít az NE JÁRHASSON FELSÅOKTATÁSBA TANULNI! Szerintem igenis elvárható az iskolába járóktól, hogy minden félévben a szükséges tárgyakból legalább 2-es szinten levizsgázzon, és ha nem akkor essen ki mint régen és ne járhasson tovább, pazarolva mindannyiunk erõforrásait (idõt, pénzt – a társadalom által finanszírozott dologok esetén -, a lógása alatt meg nem termelt egyéb javakról nem is beszélve)!
Elgondolkodtam azon is, miképp lehetne ezt – sértés és felesleges megbántás nélkül – az oktatási intézmények tudtára adni? Nem tudom, eddigi ilyen próbálkozásaim mindig kudarcba fulladtak, de ha valaki tudja szóljon…
Pingback: Rétikánya blogja » Amikor Neptun haragos