A hónap elején megjelent új Service Desk alapjaiban nem változott sokat, de a részletekben számos változást és fejlesztést fedezhetünk fel. A következőkben – egyenlőre még csak “szárazon” – összefoglalom a rendszer újdonságait. Az összefoglaló megírása során feltételezem, hogy a kedves olvasó ismeri az ITL v3-t és a Service Desk rendszer előző változatainak valamelyikét.
Előljáróban fontos leszögeznünk hogy a gyártó CA a terméket az IT Service Management (ITSM) zászlóshajójának tekinti és így is kezeli. A termék a CA EITM elképzelésének szerves részét képezi, annak központi hajtómotorja.
A Service Desk rendszer az ábrán jól látható középső fehér alapú terület szolgáltatásait fedi le.
Service Desk és az “RRR” avagy Roule, Report, seaRch
A rendszer újításai és fő változásai a címben megadott három területen tettenérhető változásokkal jellemezhetőek.
Új biztonsági modell
Ezek közül az első – és számomra az egyik legfontosabb – az új Security Model. Az új model gyakorlatilag azt biztosítja számunkra, hogy egy-egy szerepkörnek tetszőlegesen kialakított biztonsági szabályok mentén, testreszabott menüket és így képernyőket biztosítsunk.
Aki ismeri a terméket az egyből rávághatja, hogy “nu és? Ez eddig is ment!”. Természetesen neki is igaza van, de a jelen megoldás az eddigi lehetőségeken jelentősen túlmutat. Eddig szerepköröket az Access Type-al állítottuk párhuzamba, és a szükséges feladatokat ennek lehetőségeivel valósítottuk meg. Addig amíg valaki jól behatárolhatóan csak egy szerepkörrel rendelkezett – saját tapasztalatom szerint – többé kevésbé jól megvalósítható volt e módon a feladat. A gond akkor kezdődött, amikor valakinek több eltérő szerepköre, feladata volt. Ebben az esetben az illető számára egy önálló Access Type-t kellett létrehozni, önálló menükkel és egyéb szolgáltatásokkal, ráadásul e menükben, szolgáltatásokban keveredtek az eltérő feladatok megoldásához szükséges funkciók. Mi van most?
Az egyes területeken az alábbi hozzáféréseket szabályozhatjuk:
Access Type
|
Role
|
Tab
|
A fenti kialakítás gyorsabb és jobb kihasználása érdekében a gyártó az ITIL alapú felhasználáshoz szükséges alábbi szerepköröket a dobozos megoldással együtt szállítja:
Adminisztrátor, implementátor
Technikai támogatók
|
Vezetők
Végfelhasználók
|
Egy-egy felhasználónknak több szerepköre is lehet, melyek közül egy combo-box segítségével választhatja ki, épp melyik szerinti felületet kívánja látni, használni.
Amikor szerepkört váltunk, a rendszer frissíti a számunkra elérhető füleket és menüket. Ezt követően máris az új lehetőségeket tudjuk használni. Ez a megoldás összességében segít számunkra, hogy mindig annyit lássunk, mint amennyire szükségünk lehet.
Az újdonságok itt nem értek végett, folytatás a következő cikkben…